FAQ

Meest gestelde vragen.

Is het woningaanbod actueel?
Kan ik direct reageren op een woningadvertentie?
Kan ik mij gratis inschrijven op Hilversum Huurwonen.nl?
Hoe vind ik een geschikte woning?
Kan ik op de hoogte gehouden worden van nieuwe objecten?
Hoe kan ik een woning bezichtigen?
Kan ik als student zonder vast inkomen toch een woning huren?
Wanneer kan ik een woning bezichtigen?
Is het mogelijk om woningen ‘s-avonds te bezichtigen?
Waarom wordt er bij iedere woonruimte een waarborgsom gevraagd en wat is hiervan de hoogte?
Is de verhuurder altijd aanwezig bij een bezichtiging?
Worden er inkomenseisen gesteld bij het huren van een woning?
Hoe maak ik kans op een woning?
Ik heb een hond/kat als huisdier; kan ik in aanmerking komen voor een huurwoning?
Welke documenten heeft Hilversum Huurwonen van mij nodig als ik iets wil gaan huren?
Hoe kan ik de benodigde documenten aanleveren?
Wat is een verhuurdersverklaring?
Wat is een garantstelling? En waarom dien ik deze te overleggen?
Wat zijn precies de kosten als ik een woning ga huren?
Moet ik naast de huur nog rekening houden met bijkomende kosten?
Waarom vragen wij een bemiddelingsvergoeding?
Wanneer krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning?
Waar vindt de oplevering plaats?
Wat zijn expats?
Wat is een inspectierapport?
Waaruit bestaan servicekosten?
Wat is het verschil tussen een studio en een appartement?
Kan ik huurtoeslag krijgen voor mijn woonruimte?
Ik heb een factuur ontvangen, maar hoe kan ik betalen?
Wat zijn mijn plichten als huurder?
Wat staat er precies in de huurovereenkomst?
Hoe kan ik de huur opzeggen bij de verhuurder?
Wat is de minimale huurperiode van een huurwoning?
Is het mogelijk om voor een korte periode een woning te huren?
Wat gebeurt er als de afgesproken huurperiode is verstreken?
Kan ik mijn inschrijving ook weer beëindigen?
Mag je als huurder de woning geheel of gedeeltelijk onderverhuren?
Waarom betaal ik gemeente belastingen aan de gemeente Hilversum?
Ik wil graag zaken veranderen in mijn huurwoning, mag dat?


Is het woningaanbod actueel?
Ja, het woningaanbod is actueel. Dagelijks actualiseren wij op diverse tijdstippen het woningaanbod. Soms staan er tussen het woningaanbod woningen met de status ‘optie’ vermeld. Dit betekent dat de afwikkeling rond de verhuur nog niet helemaal is afgerond. Deze afwikkeling kan enkele dagen duren.
[Terug]


Kan ik direct reageren op een woningadvertentie?
Als de woning u bevalt kunt u direct reageren door een emailbericht te sturen of telefonisch contact met ons op te nemen. Vergeet niet alvast kosteloos in te schrijven. Uw inschrijving hebben wij immers nodig om u voor te stellen aan de verhuurder van de woning.
[Terug]


Kan ik mij gratis inschrijven op Hilversum Huurwonen.nl?
Ja. Om vrijblijvend woningen te bezichtigen en te kunnen reageren op het actuele woningaanbod dient de kandidaat zich in te schrijven onder het kopje ‘inschrijven’, te vinden op deze website. Inschrijven is uiteraard kosteloos.
[Terug]


Hoe vind ik een geschikte woning?
Zoeken op de website is heel eenvoudig: u selecteert een woning uit het actuele woningaanbod en klikt op de foto van de betreffende woning. U krijgt vervolgens alle foto´s en uitgebreide details van het object te zien.
[Terug]


Kan ik op de hoogte worden gehouden van nieuwe objecten?
Wij adviseren u om de website dagelijks te raadplegen. Nieuwe woningen worden door ons zo snel mogelijk op de website geplaatst.
[Terug]


Hoe kan ik een woning bezichtigen?
Indien u een bezichtiging wilt inplannen dient u zich eerst te hebben ingeschreven via onze website. Er worden hiervoor géén kosten in rekening gebracht. Neem hierna telefonisch contact met ons op om een afspraak in te plannen. Bezichtigen van een woning is vrijblijvend. Indien u verhinderd bent stellen wij het op prijs als u zich tijdig afmeld.
[Terug]


Kan ik als student zonder vast inkomen toch een woning huren?
In sommige gevallen is dit mogelijk, afhankelijk van de eisen die een verhuurder aan zijn kandidaten stelt. Vaak wordt aan de kandidaat gevraagd om een getekende garantstelling van de ouders en een verhuurdersverklaring te overleggen. Deze kunt u aanvragen op ons kantoor. Studiefinanciering en inkomsten uit parttime werkzaamheden mogen samen worden opgeteld en bij de inschrijving als salaris worden vermeld.
[Terug]


Wanneer kan ik een woning bezichtigen?
U kunt iedere werkdag tijdens kantoortijden (9.30 uur tot 18.30 uur) woningen bezichtigen. Het is ook mogelijk om buiten deze tijden woningen te bezichtigen, echter alleen op afspraak.
[Terug]


Is het mogelijk om woningen ‘s avonds te bezichtigen?
Ja, indien u tijdig een afspraak maakt is het mogelijk om een woning in de avonduren te bezichtigen. Informeer naar de mogelijkheden.
[Terug]


Waarom wordt er bij iedere woonruimte een waarborgsom gevraagd en wat is hiervan de hoogte?
De huurder betaalt aan de verhuurder gewoonlijk een waarborgsom ter hoogte van één of twee maanden huur. Deze waarborgsom blijft bij de verhuurder in beheer totdat de huurder de woonruimte heeft opgeleverd na een huuropzegging. De waarborgsom dient ter zekerheid van ‘goed huurderschap’ door de huurder. Na oplevering dient de woning in goede staat te worden achtergelaten. Er mag geen sprake zijn van huurachterstanden en de eventuele stoffering en/of meubilering moet volledig en in goede staat worden achtergelaten.
[Terug]


Is de verhuurder altijd aanwezig bij een bezichtiging?
Niet altijd. Is de verhuurder wel aanwezig, probeer dan een zo goed mogelijke indruk te maken en benut de kans tot het stellen van vragen.
[Terug]


Worden er inkomenseisen gesteld bij het huren van een woning?
Ja. U dient zelf of samen met uw partner een bruto maandinkomen te verdienen die drie maal hoger ligt dan de gevraagde huurprijs. Rekenvoorbeeld: bij een huurprijs van 1.000 euro dient u een gezamenlijk bruto inkomen van 3.000 euro te verdienen om in aanmerking te komen voor de woning.
[Terug]


Hoe maak ik kans op een woning?
Hilversum Huurwonen hanteert geen wachtlijsten. Geïnteresseerden die voldoen aan de inkomenseisen kunnen direct en vrijblijvend een bezichtiging inplannen. Er geldt dus ook geen minimale inschrijfduur. De verhuurder kiest, onder andere aan de hand van de aangeleverde documenten, de uiteindelijke huurder.
[Terug]


Ik heb een hond/kat als huisdier; kan ik in aanmerking komen voor een huurwoning?
Uiteraard wilt u graag uw trouwe huisdier meenemen naar uw nieuwe woning. Echter, de verhuurders bepalen of een huisdier wordt geaccepteerd. Het antwoord verschilt dus per woning/verhuurder. Informeer bij één van onze medewerkers, zij kunnen u hier per woning specifiek over informeren. Uiteraard zoeken wij samen met u naar een oplossing.
[Terug]


Welke documenten heeft Hilversum Huurwonen van mij nodig als ik iets wil gaan huren?
Wij adviseren u de volgende documenten netjes en compleet aan te leveren: recente loonstrook, werkgeversverklaring/kopie arbeidsovereenkomst, verhuurdersverklaring, kopie ID bewijs. Op basis van deze documenten maakt de verhuurder zijn uiteindelijke keuze. De door de opdrachtgever verstrekte informatie zal vertrouwelijk worden behandeld.
[Terug]


Hoe kan ik de benodigde documenten aanleveren?
Gelieve de benodigde documenten digitaal te scannen en te mailen. U mag ook duidelijke kopieën per post naar ons toezenden.
[Terug]


Wat is een verhuurdersverklaring?
Dit is een document dat u laat invullen en laat ondertekenen door een verhuurder uit uw huurverleden. Met behulp van deze schriftelijke referentie kunnen wij een toekomstige verhuurder aantonen dat u een keurige huurder bent. U kunt een verhuurdersverklaring bij ons kantoor aanvragen.
[Terug]


Wat is een garantstelling en waarom dien ik deze te overleggen?
Dit is een document dat u laat invullen en laat ondertekenen door één van uw ouders. Met behulp van deze schriftelijke referentie kunnen wij een toekomstige verhuurder aantonen dat één van uw ouders borg wil staan voor de huur gedurende de totale huurperiode. De verhuurder kan u hierom verzoeken als u nog geen aantoonbaar maandelijks inkomen heeft, bijvoorbeeld wanneer u nog voltijd studeert. U kunt de garantstelling bij ons kantoor opvragen.
[Terug]


Wat zijn precies de kosten als ik een woning ga huren?
Zodra u daadwerkelijk een woning via Hilversum Huurwonen gevonden heeft en de bemiddeling is afgerond, betaalt u een éénmalige bemiddelingsvergoeding voor onze diensten. Deze bemiddelingsvergoeding bedraagt eenmalig de bruto maandhuur van het gehuurde object, te vermeerderen met BTW. Deze dient vóór ontvangst van de sleutels van de woning/de ingang van de huurovereenkomst te zijn voldaan. U betaald bij ons dus geen inschrijfkosten, geen contractkosten, geen bezichtigingkosten en geen opleveringskosten. Wij bieden onze diensten aan op ‘no cure, no pay’ basis: mocht Hilversum Huurwonen geen woning voor u vinden, dan bent u geen kosten verschuldigd.
[Terug]


Moet ik naast de huur nog rekening houden met bijkomende kosten?
Ja, men dient er rekening mee te houden dat men naast de huurprijs bijkomende kosten heeft, zoals bijvoorbeeld internetkosten, gemeentelijke belastingen en inboedelverzekeringskosten. Deze kosten zijn niet inbegrepen bij de vermelde huurprijzen op deze website.
[Terug]


Waarom vragen wij een bemiddelingsvergoeding?
Hilversum Huurwonen hanteert geen wachtlijsten en werkt met een ruim woningbestand dat gratis online te raadplegen is. Tevens hebben onze medewerkers veel kennis van de woningmarkt. U zult begrijpen dat deze voordelen geld kosten, zeker wanneer er zonder subsidie toch veel service aan de klant wordt verleend. Daarom vragen wij een éénmalige bemiddelingsvergoeding voor bewezen diensten. Wij gaan actief aan de slag voor u als woningzoekende! Wij besteden veel tijd aan het verwerven van nieuwe woonruimten en het aangaan van samenwerkingen met woningaanbieders. Daarnaast hebben wij natuurlijk ook onze algemene bedrijfskosten zoals: personeelskosten, automatiseringskosten, huisvestingskosten, vervoerskosten, kantoorkosten, beheerkosten en afschrijvingen. Ook wanneer er geen bemiddeling tot stand komt voeren wij deze werkzaamheden uit voor iedereen die ons daartoe opdracht geeft.
[Terug]


Wanneer krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning?
Sleuteloverdracht vindt plaats nadat u de bemiddelingskosten, borg en huur volledig heeft voldaan. Tijdens de sleuteloverdracht ontvangt u van ons of de verhuurder persoonlijk de sleutels. Ook wordt tijdens de oplevering een uitgebreid inspectierapport opgemaakt door één van onze medewerkers.
[Terug]


Wanneer vindt oplevering van de woning plaats?
Er zal altijd een datum en tijd worden afgesproken met u waar en wanneer de oplevering zal plaatsvinden. De oplevering vindt doorgaans plaats bij de huurwoning die bewoond zal  gaan worden.
[Terug]


Wat zijn expats?
Het woord ‘expat’ is een afkorting van het oorspronkelijke woord expatriate; het betreft personen die voor een internationale organisatie langere tijd in het buitenland wonen en werken. Wij begeleiden op dit moment steeds vaker expats in hun zoektocht naar tijdelijke woonruimte in Nederland.
[Terug]


Wat is een inspectierapport?
Een inspectierapport wordt zowel aan het begin als aan het einde van een huurperiode opgemaakt. Dit rapport wordt opgesteld door één van onze medewerkers. Het rapport geeft alle betrokken partijen duidelijkheid en legt vast welke gebreken de woning heeft bij het begin en einde van de huurperiode. Iedere partij krijgt een kopie van het rapport toegezonden. Het originele rapport blijft in beheer van Hilversum Huurwonen.
[Terug]


Wat zijn servicekosten?
Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld levering van gas, elektriciteit, meubilering, stoffering en diensten zoals schoonmaak. Diensten en leveringen worden vastgelegd in de huurovereenkomst.
[Terug]


Wat is het verschil tussen een studio en een appartement?
Een studio heeft doorgaans enkel een gecombineerde woon/slaapkamer. Een appartement heeft naast een woonkamer ook één of meerdere aparte slaapkamers. Een studio en appartement hebben altijd eigen voorzieningen, zoals een eigen keuken en badkamer.
[Terug]


Kan ik huurtoeslag krijgen voor mijn woonruimte?
Alleen bewoners van zelfstandige woonruimte kunnen in principe huurtoeslag krijgen. Bij een zelfstandige woonruimte hoort een eigen ingang, badkamer, toilet en keuken. Tevens is van belang de hoogte van de huur en uw inkomen. Voor meer info zie belastingdienst.nl
[Terug]


Ik heb een factuur ontvangen, hoe betaal ik?
De factuur die u heeft ontvangen kunt u voldoen door middel van een overschrijving. Of via contante betaling op ons kantoor. U dient de factuur vóór de sleuteloverdracht volledig betaald te hebben. Indien het bedrag is bijgeschreven op onze rekening overhandigen wij u de sleutels tijdens de sleuteloverdracht. De verwerking van uw betaling kan enkele dagen duren; om teleurstellingen en oponthoud te voorkomen is tijdige betaling dus belangrijk. Wij accepteren géén betalingsbewijzen en wijken niet af van bovenstaande procedure.
[Terug]


Wat zijn mijn plichten als huurder?
U bent verplicht om tijdig de huur te betalen en om de gehuurde woonruimte ook daadwerkelijk als woonruimte te gebruiken (en dus bijvoorbeeld niet als bedrijfsruimte). Verder mag u geen overlast veroorzaken voor omwonenden. Kleine reparaties (zoals bijvoorbeeld het vervangen van leertjes van kranen, vervangen/ophangen van lampen, repareren van sloten van deuren en het schoonhouden van het gehuurde) zijn voor  rekening van de huurder. De precieze afspraken over plichten van de huurder zijn vastgelegd in de huurovereenkomst. Deze mogen niet ten nadele van de huurder afwijken van de vastgestelde regels. Naast overeengekomen plichten bestaat er vaak een aantal aandachtspunten voor de huurder.
[Terug]


Wat staat er precies in de huurovereenkomst?
In de huurovereenkomst staan afspraken tussen huurder en verhuurder over de totale prijs (kale huur en servicekosten) en andere afspraken (zoals het gebruik van voorzieningen als telefoon, het wel of niet toestaan van huisdieren, etc.). In een huurovereenkomst wordt verder opgenomen:

• Wie de huurder is en wie de verhuurder.
• De huurkosten (verdeeld in kale huur en servicekosten) en de hoogte van de borgsom.
• Het adres en een omschrijving van het gehuurde (aantal kamers, woonkamer, badkamer, tuin, e.d.) en waarvoor het gehuurde bestemd is.
• Datum van ingang van de huurovereenkomst.
• Tijdstip en wijze waarop de huurder moet betalen.
• Datum van de jaarlijkse huursverhoging.
• Afspraken over de onderhoudsverplichting van huurder en verhuurder op grond van de wet (zie dossier Onderhoud en woningverbetering – bron: VROM).
• Huisregels.
• Handtekening van de huurder en verhuurder.
[Terug]


Hoe kan ik de huur opzeggen bij de verhuurder?
De huurder moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is gelijk aan de betalingstermijn, met een minimum van één en een maximum van drie maanden. De huurder moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. Als de huur voor een vaste periode is aangegaan, kan de huurder de huur pas beëindigen als die periode is verstreken (tenzij de verhuurder instemt met een voortijdige beëindiging).
[Terug]


Wat is de minimale huurperiode van een huurwoning?
De gemiddelde huurtermijn is 12 maanden. Soms accepteren verhuurders een kortere huurtermijn. Vaak is deze informatie terug te vinden in de advertenties van de woningen.
[Terug]


Is het mogelijk om voor een korte periode een woning te huren?
De gemiddelde huurtermijn is 12 maanden. Soms accepteren verhuurders een kortere huurtermijn. Vaak is deze informatie terug te vinden in de advertenties van de woningen. De kortst mogelijke huurtermijn is minimaal 6 maanden, uitzonderingen daargelaten.
[Terug]


Wat gebeurt er als de afgesproken huurperiode is verstreken?
Voor zowel standaard- als geliberaliseerde huurovereenkomsten geldt dat, zonder opzegging door huurder of door verhuurder met akkoord van de huurder, de huurovereenkomst onder de afgesproken voorwaarden en huurprijs gewoon doorloopt.
[Terug]


Kan ik mijn inschrijving ook weer beëindigen?
Indien u niet meer op de hoogte wil worden gehouden van het actuele aanbod kunt u zich gemakkelijk telefonisch of per email afmelden. Indien wij contact met u opnemen en u blijkt tussentijds al een woning gevonden te hebben melden wij u automatisch af.
[Terug]


Mag je als huurder de woning geheel of gedeeltelijk onderverhuren?
Een huurder van woonruimte mag deze niet geheel of gedeeltelijk onderverhuren, tenzij de verhuurder daarvoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.
[Terug]


Waarom betaal ik gemeente belastingen aan de gemeente Hilversum?
Iedereen die in Hilversum woont of een bedrijf heeft is verplicht om gemeentebelastingen te betalen. Deze zijn nodig om allerlei voorzieningen in de stad in stand te houden en uit te breiden. De tarieven zijn gebaseerd op de kosten van de algehele afvalverwerking van de gemeente Hilversum, dus ook bijvoorbeeld het plaatsen en legen van glasbakken, het straatvegen, de verbranding op de vuilstortplaats, etc. Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar de website van de gemeente Hilversum.
[Terug]


Ik wil graag zaken veranderen in mijn huurwoning. Mag dat?
Indien u veranderingen wilt aanbrengen ( schilderen e.d.) mag dat enkel met schriftelijke toestemming van de verhuurder. Om de borg niet in gevaar te brengen is het altijd verstandig dit soort zaken op papier te zetten. Houd er s.v.p. rekening mee dat u in de meeste gevallen de woning in originele staat moet opleveren. Dit is standaard in de huurovereenkomst opgenomen. Let hier s.v.p. op bij bijvoorbeeld het verven van het gehuurde.
[Terug]

Het is niet meer mogelijk om reacties te plaatsen.